Företag som vill öka sin kundkrets behöver marknadsföra i rätt kanaler mot rätt målgrupp. I dag kan en smart digital marknadsföring göra under för företag som tidigare haft en liten, om ens någon, närvaro online. Det är inte så krångligt som många tror!
Företag som generellt inte har något att göra med digitalisering eller online, till exempel städfirmor eller byggföretag, har länge kunnat klara sig genom att göra ett bra arbete. Kunder kanske har lämnat positiva omdömen online eller spridit infon till sin bekantskapskrets vilket har lett till fler jobb. Men att helt förlita sig på den typen av uppdrag är en onödig risk. Dagens digitala kommunikationsverktyg är enkla att använda – Klicka här om du vill se vilka möjligheter som finns.
Online är en allt viktigare marknadsföringskanal
Det är så klart få aspekter som är så viktiga som nöjda kunder. Nu för tiden finns enkla verktyg som i princip låter dig bli så pass involverad som du har tid och lust till. Kanske vill du börja med ett nyhetsbrev för att kontakta din kundkrets med erbjudanden eller information, och kanske någon enstaka tävling på sociala medier.
”I det rådande ekonomiska klimatet behöver varumärken hitta nya sätt att behålla kundernas förtroende och uppmärksamhet” säger Frida Fors Wallsbeck, nordisk marknadschef på Meltwater, i en artikel av Resume.
Om du senare vill fokusera på att skapa en hemsida för att fånga upp de som direkt söker efter dina typer av tjänster, så kan du det. Välj ett verktyg som låter dig och företaget växa utan att du behöver köpa till nya program eller tjänster. För många företagare kan det kännas svårt att ta första steget ut i online-världen. Bästa tipset då är att hålla det enkelt.